Friday, September 18, 2009

MALAYSIA vs INDONESIA

Dalam kesibukan menyambut 1 Syawal dan 1Malaysia, negara dikejutkan dengan isu 'sweeping'. Apa itu 'sweeping'? Hubungan antara dua negara ini hampir tegang kerana isu yang kecil sahaja. Puncanya dari klip video yang mempromosi Malaysia didakwa telah menggunanakan tarian Pendet dari Bali sebagai tarian Malaysia. Betulkah begitu?
Impaknya telah mencemaskan rakyat Malaysia yang berada di Indonesia kerana takut 'relawan ganyang Malaysia'. Sungguh malang ketika sentimen buruk dibiarkan tanpa ada usaha menghindarkan perasaan bermusuhan dengan Malaysia.
Tarian Pendet dijadikan isu besar....
Adakah hubungan baik dua negara ini akan berakhir? Hari-hari dengar lagu Indon kat radio, tengok sinetron, suruh bibik kemas rumah, makan bakso/soto dan macam-macam lagi. Begitu juga dengan rakyat Indon meminati artis Malaysia, cuma orang Malaysia saja yang tidak menjadi buruh binaan di Indonesia.
Indonesia patut berterima kasih kepada Malaysia kerana sebahagian ekonomi negaranya diperolehi dari Malaysia. kerja kat Malaysia, bulan-bulan hantar duit. Sesekali balik Indonesia boleh jadi jutawan. Begitu juga rakyat Malaysia selalu melancong ke Indonesia.
Hubungan erat negara serantau ini boleh diteruskan lagi melalui pelbagai sudut antaranya sukan dan hiburan. Dalam sukan seperti sukan sea, kejohanan bolasepak, badminton dll. Janganlah kerana isu kecil diperbesar-besarkan. Semoga hubungan baik dua negara ini dikekalkan.

No comments:

Post a Comment