Thursday, September 24, 2009

HARI RAYA AIDILFITRI


Hari Raya memang sinonim dengan orang Islam. Aidilfitri juga Aidil Adha. Namun 2 perayaan ini amat berbeza sekali. Anda sendiri tau kan.. ( Tak perlu nak ulas panjang-panjang ). Apa yang ingin dikongsi bersama dalam ruangan ini ialah camne perayaan itu disambut atau diraikan di sesuatu tempat. Al-maklumlah banyak merantau banyaklah pengalaman beraya di tempat orang. Di Pulau Timbang Sandakan, Kg. Lubok Kelubi dan FM amat berbeza sekali namun ia tetap diraikan.

SEBELUM RAYA:
Kenalah puasa... Tak puasa macamana nak raya. Solat tarawih, tadarus, sedekah dan ibadah lain termasuklah zakat. Zakat rukun Islam ke 4 yang paling penting dan wajib dilaksanakan bagi umat Islam selepas puasa. Zakat yang dimaksudkan ialah zakat fitrah. Namun zakat pendapatan, emas dan sbgnya juga perlu dilaksanakan bila cukup syarat-syaratnya. ( Yang ni ramai umat Islam terlepas pandang atau buat tak tahu). Di Selangor ketetapan zakat fitrahnya RM7 seorang, di T'ganu pula umat Islam dikenakan zakat fitrah mengikut beras yang dimakan dan terbahagi kepada 3 peringkat iaitu RM5, RM7 atau RM8. ( Kalau makan beras mahal maka kena bayar RM8 seorang ). Zakat ini bertujuan untuk membersihkan serta menambahkan keberkatan ibadah puasa. Ia dilaksanakan sebelum 1 Syawal, apabila dibayar selepas 1 syawal ia dianggap sedekah.

SEHARI SEBELUM RAYA
Hari inilah orang besar melihat anak bulan di tempat yang telah ditetapkan. Nampak - raya, tak nampak puasalah lagi. Keputusannya akan diumumkan oleh penyimpan mohor besar raja-raja sebelum solat Isyak.


Hari ini juga semua sibuk membuat persiapan terakhir seperti bersih rumah, bakar lemang, kacau rendang, ketuapat dan sebagainya. Masa awal mengacau rendang bukan main ramai lagi yang menolong.


Tapi bila dah terasa bahang panas maka makin kuranglah pengacaunye... Nak masak rendang tu mengambil masa lebih kurang 4-7 jam. ( Bergantung kepada api dan kuantiti daging ).


MALAM RAYA
Kebiasaannya pada malam raya ni laungan takbir akan berkumandang di setiap masjid dan kaca televisyen serta corong radio. Kat masjid tu sampai bila? Kat tv n radio jarang-jarang je.Tapi apa yang ingin dikongsi bersama sesetengah kampung mengamalkan amalan bertakbir dari rumah ke rumah. Pada pandangan penulis amalan ini memang bagus kerana ia dapat mengeratkan silaturrahim dan bermaaf-maafan sesama sekampung. Contohnya di Kg. Lubok Kelubi tradisi ini diteruskan dengan beberapa kumpulan. Maka ketua kumpulan akan bergerak dari satu rumah ke satu rumah mengikut kawasan yang telah ditetapkan.

Hidangan di setiap rumah bergantung kepada tuan rumah. Kebiasaannya ahli rombongan makan sedikit je, sebab banyak rumah nak kena pergi. Dalam rombongan itu kebiasaannya dalam lebih kurang 20 orang ( mengikut kawasan ditetapkan ). Sampai je terus bertakbir, berdoa dan ucapan hari raya, lepas tu makan dan salam. Budak-budak yang mengikuti rombongan ini ada akan dapat duit raya dari tuan rumah. Setiap kawasan ada dalam 15-20 rumah. Bermula selepas solat Isyak dan takbir di Masjid lebih kurang jam 9.00 malam hinggalah mencecah jam 2 pagi. Amalan ini patut diikuti oleh tempat-tempat lain agar kemeriahan Aidilfitri dirasai. Sesetengahnya pula hanya menonton tv hingga pagi tambahan lagi ada EPL.

HARI RAYA
Pagi-pagi lagi telah ke masjid untuk bertakbir seterusnya solat sunat Aidilfitri. Selepas solat diadakan tahlil untuk arwah-arwah orqng kampung yang terdahulu meninggal dunia. Macam tempat lain juga bersalam-salaman dan menikmati juadah hari raya yang dibawa dari rumah masing-masing. Selepas pulang ke rumah bermaaf-maafan sesama ahli keluarga dan ada yang merakamkan fotografi bersama keluarga. Bukannya selalu. Setahun sekali. Kunjung-mengunjungi dari rumah ke rumah di teruskan lagi bersama ahli keluarga. Anak-anak kecil sibuk mengumpul duit raya dari orang yang lebih dewasa.
Ada juga yang mengadakan rumah terbuka pada hari raya pertama ni. Aktiviti ziarah menziarahi ini berlarutan hingga ke malam.
HARI RAYA KEDUA
Hari Raya Kedua ni, biasanya peri ke rumah saudara mara yang jauh-jauh... Bagi penulis berada di atas kereta di Lebuh Raya Pantai Timur pulang ke FM. Akhir sekali jangan lupa puasa sunat syawal.

Salam Aidilfitri dari kami sekeluarga buat semua pembaca dan umat Islam... dan jumpa lagi....

No comments:

Post a Comment