Saturday, August 8, 2009

OUR FAMILY








Family juga disebut sebagai keluarga. Setiap orang ada keluarga sendiri. Begitu juga dengan penulis. Adakah sesebuah keluarga itu bahagia? Ia bergantung kepada ahli keluarga tersebut.

Beralamat 93 Felda Mengkawang, keluarga ini diketuai oleh Zakaria bin Mat Ali ( Pok Ya ). Pada waktu kecil penulis bersama 8 beradik berteduh di sini mencari asas kehidupan. Pertengkaran kecil sering berlaku lima belas tahun lalu. ini menjadikan keluarga kami riuh rendah.


Namun ia berubah kini kerana masing-masing telah berhijrah yang kebanyakannya ke Lembah Klang untuk mencari rezeki.



Fazly dan Faizal merupakan pendidik di Hulu langat dan Gombak. Jay tetap di Mengkawang dengan kerjaya wedding plannernya. Ju ikut suami ke SA. Ezi kerja designer depan stadium SA. Shidah masih belajar di Uitm SA. Epu di pejabat belia sukan Kemaman dan Afzan di Jengka 15.



Sekali sekala musim perasaan atau sestuatu majlis rumah ini dipenuhi semula dengan makin riuh rendah terutamanya oleh generasi ketiga keluarga ini. nak itu, nak ini, macam-macam ragam. Itulah keindahan dalam keluarga dengan kehadiran cucu-cucu yang pelbagai lapisan umur. Seramai 10 cucu ini telah memecah kesunyian sebelum ini. Apabila semua selesai masing-masing mengangkat barang-barang ke bonet kereta masing-masing untuk pulang ke tempat kerja masing-masing. Maka tinggallah penghuni setia iaitu Mok Poh ( Latipah bt. Salleh ) dan Pok Ya menghitung bila lagi cuti sekolah atau hari perayaan... Menunggu kepulangan anak cucu tersayang....
Sekian.... ke arah Keluarga Bahagia. Amin...

1 comment: