Saturday, June 28, 2014

RAMADHAN AL-MUBARAK

Permulaannya rahmat, pertengahannya keampunan dan pengakhirannya dijauhkan api neraka. Bulan Ramadhan yang di dalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan (antara yang benar dan salah). Oleh itu, barang siapa di antara kamu hadir di bulan itu, maka hendaklah dia berpuasa pada bulan itu.....
Pejam celik Ramadhan datang lagi...Kedatangan dinanti dan kepulangan ditangisi. Alhamdulillah masih bertemu lagi dengan bulan yang dilipatgandakan pahala amalan orang Islam.
Penulis ingin berkongsi beberapa tip bagi memanfaatkan Ramadhan kareem ini. Menjelangnya Ramadhan kita mesti berdoa agar dipertemukan dengannya. Perbanyakkan taubat. Azam tadabbur al-Quran dan merancang Ramadhan terbaik dalam hayat.
Cara Mendapatkan Ramadhan Terbaik
1. Mengharapkan bantuan Allah.
2. Melakukan amalan satu demi satu sehinggamenjadi tabiat
3. Berdikit-dikit dalam membaca al-Quran
4. Tetapkan waktu, tempoh dan tempat yang khas untuk setiap amalan
5. Meraikan usaha kejayaan amalan sendiri.
6. Bijak melakukan amalan.
Amalan Sunnah Sepanjang Ramadhan
1. Melewatkan sahur dan segera berbuka.
2. Solat berjemaah
3. Solat sunat
4. Berzakat dan sedekah
5. Membaca al-Quran
6. Berdoa
7. Menjauhi perkara mungkar
8. Giat beribadah dan beriktikaf pada 10 terakhir Ramadhan
Penulis berpesan kepada diri sendiri dan pembaca untuk terus beribadah. Bukannya dalam bulan Ramadhan. Impak yang berkesan ialah selepas Ramadhan. Sekiranya masih giat beribadah maka berjayalah Ramadhan bagi seseorang itu.

No comments:

Post a Comment