Wednesday, December 30, 2009

SK PULAU TIMBANG

Assalamualaikum....
Dalam kesibukan menyambut tahun baru, terdetik pula ingin mencerita tentang pengalaman pertama 'posting' ke Sabah. Awal 1997 berlepas ke Sabah bersama rakan-rakan selepas bermalam di Wisma Belia, KL. Penerbangan ke Kota Kinabalu memakan masa 2jam lebih. Sesampai di KK kami ditempatkan dihotel selama seminggu untuk taklimat. Akhirnya barulah dapat tahu penempatan dengan tiket kapal terbang lagi ke Sandakan. Sampai di Sandakan disambut pula oleh senior-senior yang dah lama bertapak. Ingat lagi pertama puasa 1997 ( Jumaat ) aku dengan 5 orang sahabat menaiki bot laju PPD untuk di hantar ke sekolah masing-masing. Seorang demi seorang 'dicampak' di pulau. Aku yang ketiga di Pulau Timbang atau lebih dikenali Kampung Tronglit. Masyarakat sana memang baik dan amat menghormati tetamu. Sampai di jeti, sekolah dah tutup dan kebanyakkan gurunya telah keluar ke bandar Sandakan. Cuma adalah cikgu tempatan iaitu Cikgu Awang dan Cikgu Samrah menyambutku dan menempatkan aku di Masjid. Ketika tu sibuk penduduk kampung hendak mendirikan solat Jumaat. Sesudah solat Jumaat tinggallah aku keseorangan di masjid dan 1001 persoalan dalam kepala. Almaklumlah tempat baru mana hendak dituju, bayangkan pulau. Mana aku nak buka puasa, bukannya ada kedai makan. Hampir berbuka puasa Cikgu Samrah menjemput aku ke rumahnya untuk sama berbuka. Alhamdulillah sahur pun dipanggilnya lagi. Aku menetap dulu di masjid selama 2 hari 1 malam.
          Pada petang Ahad, barulah aku dapat tempat yang selesa sedikit iaitu berkongsi kuarters guru dengan cikgu Isak Thomas. Selama sebulan dan akhirnya hari raya, aku masih di Tronglit. Hatrik, 3tahun berturut-turut aku beraya di Kg Tronglit.
Sememangnya banyak kenangan yang tak dapat dilupakan selama 3 tahun aku bertugas di SK Pulau Timbang, Sandakan, Sabah. Kahwin tahun 1999 dan masih juga berpisah dengan isteri. Akhirnya, tahun Millenium, alaf baru tahun 2000 aku bertugas di SK Ampang, Selangor sebelum bulan Jun 2000 ditukarkan ke SK. Sungai Lui, Hulu Langat, Selangor.
Aku amat berterima kasih kepada guru di SK Pulau Timbang dulu antaranya, En Hassan b Taris (GB), Cikgu Awang, Cikgu Isak Thomas, Cikgu Samrah Diki, Cikgu Idrohom Ismail, Cikgu M. Hassan Nordin b Musa, Pn. Zamnatul, Pn. Aziah juga Kak Salomah. Begitu juga masyarakat Tronglit yang ku anggap semuanya adalah keluarga angkat. Sememangnya masyarakat Tronglit amat menghormati tetamu dan amat-amat baik kepadaku. Insya Allah satu hari akan ku ke sana lagi. Maaf tak ingat semua penduduk kampung untuk ditulis di ruangan ini ( nanti ada yang berkecil hati bah ) Antara kenangan di Pulau Timbang:







1 comment:

  1. caya lah ust. 2 hr dok kt msjid. thrill tu. dlm gambar: ust y kurus. hehehe, jgn mrh ye...

    ReplyDelete